Želatīns – ne tikai putkrējumā, bet arī pret grumbām

Želatīns veselībai
janvāris 25, 2020 0 Comments

Kas ir želatīns?

Želatīns ir olbaltumvielu produkts, kas iegūts no kolagēna.

Pateicoties tā unikālajai aminoskābju kombinācijai, želatīnam ir nozīmīga ietekme uz veselību.

Ir pierādīts, ka želatīns pozitīvi ietekmē locītavu veselību un smadzeņu darbību, un tas var uzlabot ādas un matu izskatu.

Želatīns ir olbaltumviela (proteīns), ko iegūst, vārot dzīvnieku ādu, cīpslas, saites un/vai kaulus ar ūdeni. To parasti iegūst no govīm vai cūkām. To izmanto gan pārtikā kā augļu ķīseļu un pudiņu sabiezinātāju,  želejkonfektēs, zefīros, kūkās, saldējumos un jogurtos u.c., gan kosmētikā kā lielisku ādas stāvokļa uzlabotāju, jo tā sastāvā ir liels daudzums kolagēns, kas ir visbagātākais cilvēkos un dzīvniekos esošais proteīns. Tas ir sastopams gandrīz visur ķermenī, bet visvairāk tas ir ādā, kaulos, cīpslās un saitēs. Tas audiem nodrošina izturību un struktūru. Kolagēns palielina ādas elastību un cīpslu izturību.

Gandrīz tikai olbaltumvielas

Želatīnā ir 98–99% olbaltumvielu. Atlikušie 1–2% ir ūdens un neliels daudzums vitamīnu un minerālvielu.

Tas satur visas neaizvietojamās aminoskābes, izņemot triptofānu. Bet to cilvēks var uzņemt no citiem proteīnu avotiem.

Aminoskābju daudzums no cūku ādām taisītā želatīnā:

  • Glicīns: 27%
  • Prolīns: 16%
  • Valīns: 14%
  • Hidroksiprolīns: 14%
  • Glutamīnskābe: 11%

Želatīns ir aminoskābes glicīna bagātākais pārtikas avots, kas ir īpaši svarīgi cilvēka veselībai.

Želatīns var uzlabot locītavu un kaulu veselību

Pasaulē veiktie zinātniskie pētījumi liecina par želatīna efektivitāti locītavu un kaulu problēmu, piemēram, osteoartrīta, ārstēšanā .

Osteoartrīts ir visizplatītākā artrīta forma. Tas rodas, ja sabojājas amortizējošie skrimšļi starp locītavām, izraisot sāpes un stīvumu.

Vienā pētījumā 80 cilvēkiem ar osteoartrītu 70 dienas deva vai nu želatīna piedevu, vai placebo (imitācija). Tie, kas lietoja želatīnu, ziņoja par ievērojamu sāpju un locītavu stīvuma samazināšanos (10 Uzticams avots).

Citā pētījumā 97 sportistiem 24 nedēļas tika dota vai nu želatīna piedeva, vai placebo (imitācija). Tie, kas lietoja želatīnu, ievērojami samazināja locītavu sāpes gan miera stāvoklī, gan aktivitātes laikā, salīdzinot ar tiem, kuri saņēma placebo (11 Uzticams avots).

Pētījumu pārskatā tika atklāts, ka želatīns sāpju ārstēšanā bija pārāks par placebo (imitāciju). Tomēr pārskatā tika secināts, ka nav pietiekami daudz pierādījumu, lai ieteiktu cilvēkiem to izmantot osteoartrīta ārstēšanai (12 Uzticams avots).

Vienīgās blakusparādības, par kurām ziņots, lietojot želatīna piedevas, ir nepatīkama garša un pilnuma sajūta. Tajā pašā laikā ir daudz pierādījumu par to pozitīvo ietekmi uz locītavu un kaulu problēmām.

Želatīns uzlabo ādas un matu izskatu

Daudz  cilvēku lieto dārgus sejas krēmus un matu kopšanas līdzekļus, lai saglabātu jaunavīgu izskatu. Tomēr to pašu efektu dod arī želatīns, kas maksā daudz lētāk.

Pētījumi, kas veikti ar želatīna piedevām, uzrāda pozitīvus rezultātus, uzlabojot ādas un matu izskatu. Vienā pētījumā sievietes uzņēma apmēram 10 gramus cūkgaļas vai zivju kolagēna (atgādinām, ka kolagēns ir galvenā želatīna sastāvdaļa).

Sievietēm pēc astoņu nedēļu ilga cūkgaļas kolagēna uzņemšanas ādas mitrums palielinājās par 28% un pēc zivju kolagēna uzņemšanas – par 12%. ( 15 )

Pētījumi liecina, ka želatīna lietošana var arī uzlabot matu biezumu un augšanu.

Vēl kādā pētījumā tika dota želatīna piedeva vai placebo (imitācija)  50 nedēļām 24 cilvēkiem ar alopēciju – matu izkrišanas veidu.

Matu skaits želatīna grupā palielinājās par 29%, salīdzinot ar nedaudz vairāk par 10% placebo grupā ( 16 ).

Uzlabo smadzeņu darbību un garīgo veselību

Želatīns ir ļoti bagāts ar glicīnu, kas ir vistiešākajā mērā saistīts ar smadzeņu darbību. Glicīna lietošana ievērojami uzlabo atmiņu un ļauj sekmīgāk koncentrēt uzmanību.

Nav pilnīgi skaidrs, kas cilvēkos izraisa šizofrēmiju, bet zinātnieki uzskata, ka tas ir aminoskābju trūkums organismā. Glicīns ir viena no aminoskābēm, kas saistīta ar šizofrēnijas cēloņiem. Un ir pierādīts, ka glicīna piedevas mazina dažus tās simptomus.

Želatīns palīdz zaudēt svaru

Želatīns ir praktiski bez taukiem un ogļhidrātiem, tāpēc tajā ir diezgan maz kaloriju. Pētījumi rāda, ka tas var pat palīdzēt zaudēt svaru.

Želatīna lietošana pārtikā nodrošina hormonu līmeņa paaugstināšanos, kas, kā zināms, samazina ēstgribu un apetīti, un palielina sāta sajūtu vēderā.

Citas želatīna vērtības:

  • uzlabo miega kvalitāti – to nodrošina aminoskābe glicīns.
  • palīdz cīņā ar 2. līmeņa cukura diabētu – svara zaudēšana, ko rosina želatīna lietošana, būs papildus ieguvums cilvēkiem, kuri cieš no aptaukošanās un 2. līmeņa cukura diabēta. Pētījumos secināts, ka želatīna lietošana palīdz kontrolēt cukura līmeni asinīs.
  • laba zarnu veselība – viena no želatīna aminoskābēm, ko sauc par glutamīnskābi, organismā tiek pārveidota par glutamīnu. Ir pierādīts, ka glutamīns uzlabo zarnu spēju pretoties infekciju slimībām.
  • samazina aknu bojājumus – iepriekš minētā aminoskābei glicīnam ir ļoti svarīga loma aknu aizsardzībā. Tas pierādīts vairākos zinātniskos pētījumos.
  • var samazināt vēža attīstību – pētījumā par cilvēka vēža šūnām mēģenēs cūkas ādas želatīns samazināja kuņģa vēža, resnās zarnas vēža un leikēmijas šūnu augšanu (31 Uzticams avots).

 

Iegādājoties želatīnu, pievērsiet uzmanību tā želēšanas pakāpei. Visbiežāk veikalos var iegādāties želatīnu ar želēšanas pakāpi  no bloom200 līdz bloom270. Visvairāk labās īpašība un labāk želēsies želatīns bloom270. To var iegādāties šeit.

Leave a Comment

Your email address will not be published.