Sēklas – būtisks papildinājums mūsu ikdienas uzturam

09/02/2021 0 Comments

Sēklās ir daudz veselīgo tauku, šķiedrvielu, olbaltumvielu un minerālvielu.

Linsēklas

Linsēklās veicina vielmaiņas darbību, ir ieteicamas cukura diabētiķiem un asinsvadu slimību gadījumā. Linsēklas satur organismam tik vērtīgo F vitamīnu. Kā arī Omega 3, 6 un 9 taukskābes. Linsēklas sastāvā ir arī vitamīns A, B un E, kā arī dažādas aminoskābes un olbaltumvielas. Linsēklas sastāvā salīdzinājumā ar citiem augu valsts produktiem ir līdz pat 100 reizēm vairāk lignāna, kas uzlabo un veicina gremošanas sistēmas darbību. Sēkliņas var lietot pie jogurta, kefīra pārkaisot sviestmaizēm, biezpienam, dārzeņiem, salātiem, dārzeņiem, putrām. Var sajaukt ar sviestu. Var pievienot sāli vai garšaugus.

 

Ķirbju sēklas

Ķirbju sēklas ir vienīgās sēklas, kuras ķermenī palielina sārmainību, kas ir ļoti svarīgi, jo cilvēku uzturs kopumā satur par daudz skābju. Ķirbju sēklas ir bagātas olbaltumvielām, dažādiem B grupas vitamīniem. Tās uzlabo imunitāti, uzlabo sirds veselību, mazina slikto holesterīnu, kontrolē diabētu, cīnās ar nemieru, depresiju, mazina atrīta radītās sāpes, mazina nierakmeņu izveidošanās risku, cīnās ar organisma iekšējiem parazītiem, uzlabo imunitāti un regulē insulīna līmeni asinīs.

 

Sezama sēklas

Sezama sēklas ir ierasts izmantot kā piedevu ēdieniem, arī maltīšu vizuālai izdaiļošanai, no tām tiek gatavota eļļa. Lielisks mangāna, vara, kalcija, magnija, dzelzs, fosfora, B vitamīna, cinka un šķiedrvielu avots. Pazemina asinsspiedienu, holesterīna līmeni, aizsargā aknas un uzlabo kaulu veselību.

 

Čia sēklas

Čia sēklas ir bagātas ar kalciju, Omega 3, Omega 6 taukskābēm, kas paātrina vielmaiņu un samazina holesterīna līmeni. Čia sēklās ir milzīga antioksidantu koncentrācija. Saskarsmē ar mitrumu tās uzbriest un kuņģī rada sāta sajūtu, tāpēc ir labs līdzeklis svara zaudēšanai. Uzbriedinātās čia sēkliņas gan maigi tīra gremošanas sistēmu, gan ar pilnuma sajūtu kuņģī rada sātu, kas regulē ogļhidrātu uzsūkšanos, padarot to vienmērīgāku.

 

Mārdadžu sēklas

Mārdadzis ir ļoti vērtīgs ārstniecības augs. Mārdadža sēklas lieto hronisku aknu un žultspūšļa iekaisumu gadījumos. Zinātniskos eksperimentos pierādīts, ka augā esošie glikozīdi silimarīns un izosilibīns nostiprina aknu šūnu apvalku un padara to nepieejamu vīrusiem.

 

Ceļteku sēklas

Ceļteku sēklas ir lielisks šķiedrvielu avots, kas samazina apetīti, lieto svara samazināšanai, kā arī vispārējai zarnu veselībai. Tās satur porainas šķiedrvielas, kuras samazina ēstgribu, veicina gremošanu un attīra zarnu traktu. Izmanto zarnu trakta ārstēšanā, kur simptomi tieši saistīti ar stresu, mazkustīgu dzīvesveidu, neregulāru maltīti, kā arī ar mainīgu vēdera izeju (caureja jeb aizcietējumi) izteikti grūtniecības laikā.

 

Saulespuķu sēklas

Lobītās saulespuķu sēklās ir arī daudz E vitamīna un selēna. Saulespuķu sēklas satur arī C vitamīnu, kas neitralizē brīvos radikāļus un aizsargā šūnas. Arī olbaltumvielas un nepiesātinātās taukskābes, kas samazina holesterīna līmeni. Sēkliņas ir diezgan treknas, tāpēc var palīdzēt cilvēkam atteikties no trekniem ēdieniem. Labāk apēst sauju saulespuķu sēkliņu, nevis baudīt taukiem bagātu maltīti.

Leave a Comment

Your email address will not be published.