4 veidu sēklas, kuras jāiekļauj savā uzturā

SĒKLAS
11/08/2021 0 Comments

Sēklas ir veselīgas un lielākā daļa no mums tās uzturā uzņem par maz. Sēklas ir lielisks olbaltumvielu un dzelzs avots un tās ikdienā būtu jālieto ne tikai veselīga uztura piekritējiem.

 

Mārdadžu sēklas SĒKLAS

Īstais mārdadzis ir viengadīgs vai divgadīgs kurvjziežu dzimtas augs. Mārdadzi audzē kā ārstniecības augu Ziemeļeiropā, arī Latvijā, savvaļā tas sastopams Vidusjūras reģionā un Kaukāzā. Mārdadzis veselības uzlabošanai un profilaksei tiek izmantots jau vairāk kā 2000 gadus. Tas ir viens no efektīvākajiem ārstniecības augiem organisma attīrīšanai, stiprai imunitātei un skaistai figūrai.

Ārstniecībā mārdadža sēklas izmanto žults sekrēcijas veicināšanai, laktācijas stimulēšanai, hroniska aknu un žultspūšļa iekaisuma gadījumā, aknu bojājumu gadījumā, saindējoties ar sēnēm un citām indēm, pret aknu cirozi, jo silimarīns stimulē šūnu membrānu atjaunošanos un veicina aknu reģenerāciju. Tam piemīt arī vieglu caureju izraisošas īpašības. Sēklas arī uzlabo ādas stāvokli, izvada toksīnus, kavē liekā svara uzkrāšanos, kā arī sašķeļ jau uzkrātos taukus, normalizē aknu darbību, palīdz saglabāt organisma veselību kopumā. Sēklas ir bagātas ar šķiedrvielām, kas palīdz normalizēt kuņģa-zarnu trakta darbību, pazemina holesterīna līmeni asinīs, samazina svaru, izvada sāļus un smagos metālus no organisma, stabilizē cukura līmeni asinīs.

 

Ceļteku sēklasSĒKLAS

Ceļteku sēklas ir lielisks škiedrvielu avots, kas samazina apetīti, lieto svara samazināšanai, kā arī vispārējai zarnu veselībai. Satur porainas šķiedrvielas, kuras samazina ēstgribu, veicina gremošanu un attīra zarnu traktu, kā arī tās izmanto zarnu trakta ārstēšanā, kur simptomi tieši saistīti ar stresu, mazkustīgu dzīvesveidu, neregulāru maltīti, kā arī ar mainīgu vēdera izeju (caureja jeb aizcietējumi) izteikti grūtniecības laikā. Ceļtekas sēklas iesaka lietot pēc taisnās zarnas operācijām, pacientiem ar hemoroīdiem, lai mazinātu tos un ar to saistītas sāpes, papildus mīkstina vēdera izeju un mazina gāžu veidošanos.  “American Journal of Clinical Nutrition” pētījumi ir parādījuši, ka ceļmallapu sēklas ir lielisks līdzeklis cīņā ar paaugstinātu holesterīna un cukura līmeni asinīs.

Ceļteku sēklu mizu pulveris ir bieži nenovērtēts un vērtīgs ūdenī šķīstošo šķiedrvielu veids. Nonācis gremošanas traktā, tas veido želejveidīgu masu, kas saista holesterīnu, apgrūtina glikozes un tauku uzsūkšanos, līdz ar to atstāj labvēlīgu ietekmi uz ķermeņa masu un sirds un asinsvadu veselību. Kā pārbaudīts, uzturā lietojot šo pulveri vismaz 7 gramus dienā, tiek mazināts paaugstināts ZBL holesterīna (“sliktā” holesterīna) līmeni asinīs.

Ceļteku sēklu mizu pulverim nav izteiktas garšas, tāpēc tās iederas praktiski jebkurā jogurtā, kokteilī, kefīrā, smūtijā vai arī biezputrā. Iemaisiet 1-2 tējkarotes kliju apmēram 300-400 gramos jogurta, pagaidiet 10-15 minūtes, kamēr klijas sabriest.

 

Čia sēklasSĒKLAS

Uzbriedinātās čia sēkliņas gan maigi tīra gremošanas sistēmu, gan ar pilnuma sajūtu kuņģī rada sātu, kas regulē ogļhidrātu uzsūkšanos, padarot to vienmērīgāku. Čia sēklās ir 20% vērtīgo olbaltumvielu – tas ir daudz vairāk nekā biezpienā, sierā un gaļā. Sēklās ir vērtīgas eļļas ar īpaši veselīgu taukskābju līdzsvaru. Trīs ceturtdaļas no čia taukskābēm ir Omega 3 – tās, ar kurām mēs papildinām savu maltīti, lietojot zivju eļļu vai linsēklas, ceturtdaļa taukskābju ir Omega 6. Tās satur piecas reizes vairāk kalcija nekā piens, trīs reizes vairāk dzelzs nekā spināti, 15 reizes vairāk magnija nekā brokoļi, divas reizes vairāk kālija nekā banāni. Satur arī cinku, selēnu, boru, varu, fosforu. Čia sēkliņās ir milzīga antioksidantu koncentrācija, pat četras reizes lielāka nekā mellenēs. Čia sēklās ir unikāla šķīstošo un nešķīstošo šķiedrvielu attiecība un koncentrācija. Tajās ir pat sešas reizes vairāk šķiedrvielu nekā auzu klijās.

Saskarsmē ar šķidrumu tās gan maigi tīra gremošanas sistēmu, sasūcot gelā dažādus sārņus, gan rada sajūtu kuņģī, gan regulē ogļhidrātu uzsūkšanos, padarot to vienmērīgāku. Tādēļ aizkuņģa dziedzeris strādā vienmērīgāk un asinīs nav liekas glikozes, kurai vajadzētu izgulsnēties taukos. Omega 3 taukskābes ir ļoti nepieciešama izejviela gan veselīgai hormonu producēšanai, gan tauku vielmaiņai. Tās ir taukskābes, par kurām mēdz teikt – neiet labumā, tās palīdz sadedzināt uzkrātos taukus. Ļoti nepieciešamas gan skaistai ādai, gan sirds veselībai. Satur arī Omega 6 taukskābes, kas nepieciešamas gan labai tauku vielmaiņai, gan holesterīna līmeņa mazināšanai.

LinsēklasSĒKLAS

Linsēklas normalizē un stiprina imunitāti, tām piemīt antibakteriāla, pretvīrusu un pretsēnīšu iedarbība. Tās ir ļoti vērtīgas un veselīgas. Linsēklas satur visvairāk šķiedrvielu salīdzinot ar citām sēklām un riekstiem. Zinātniskie pētījumi pierāda, ka sievietēm lietojot linsēklas ir mazāks risks saslimt ar krūšu vēzi. Linsēklas normalizē un stiprina imunitāti, tām piemīt antibakteriāla, pretvīrusu un pretsēnīšu iedarbība. Linsēklu sastāvā ir arī 20% olbaltumvielu. Linsēklās ir magnijs, daudz kalcija un dzelzs, A, E, F vitamīns un B grupas vitamīni.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.