Karaliskie basmati rīsi

KARALISKIE BASMATI RĪSI
17/03/2021 0 Comments

Basmati – rīsu karaliene

Karaliskie basmati rīsi kulinārajā tiek saukti par rīsu karalieni. Tie ir ļoti izplatīti Indijā un Pakistānā. Pazīstamais basmati rīsu nosaukums parādījās 19. gadsimtā, kad sākās tā imports no Indijas un Pakistānas. Un tikai rīsus, kas ievesti no šīm valstīm, gardēži uzskata par īstiem basmati. Šie rīsi ir aromātiski gargraudu rīsi, kam piemīt īpatnēja, bet laba garša, ar ko tie atšķiras no citiem rīsiem. Pagatavoti Basmati rīsi ir vieglāki un irdenāki nekā jebkuri citi rīsi, un tie nesalīp kopā.

Aug unikālā klimatā

Basmati rīsi dod ražu tikai vienu reizi gadā, un augam, lai tas pilnībā nogatavotos, ir nepieciešami īpaši laikapstākļi. Unikālā klimata un augsnes dēļ pilnvērtīgi tie izaug tikai vienā vietā uz Zemes – Himalaju pakājē. Tikai zemkopju īpašā mīlestība un pieķeršanās šim unikālajam augam, veltot daudz rūpju, laika un uzmanības, ļauj Basmati stādiem uzzelt pilnībā. Taču šīs rūpes iekļauj papildus izmaksas, kas atspoguļojas arī tā gala cenā.

Pagatavošana

Tāpat kā citu šķirņu rīsi, arī Basmati ir pieejami gan balti, gan brūni, kas atkarīgs no rīsu apstrādes procesa pakāpes. Brūno rīsu grauds paliek neskarts, to ieskauj kliju slānis, kas netiek nopulēts. Savukārt baltos rīsus iegūst, noslīpējot kliju slāni. Izvārīti basmati rīsi ir maigas garšas un mīksti, tāpēc tos vislabāk vārīt pēc stingro proporciju metodes – uz vienu glāzi rīsu lej divas glāzes ūdens, vāra aptuveni 18 minūtes un tiks iegūtas veselas četras glāzes rīsu.

Ir tādi basmati rīsi, kurus pirms vārīšanas ieteicams nomazgāt un pat nedaudz izmērcēt – šādā veidā tiks iegūti rīsi, kas būs piebrieduši un nelips kopā. Vēl viens gatavošanas triks – pēc izvārīšanas katliņu pārklāj ar virtuves dvieli, bet pēc tam uzliek pa virsu vāku un atstāj uz desmit minūtēm. Dvielis uzsūks mitrumu, kamēr rīsi piebriedīs. Visgardākie basmati rīsi būs, ja pievienos tiem garšvielas – kurkumu un kuminu.

Arī veselīgi

Basmati rīsi ir ne vien aromātiski un gardi, bet arī veselīgi. Līdz 85% no rīsa grauda aizņem ogļhidrāti, kas nodrošina organismu ar enerģiju. Tie satur arī astoņas neaizvietojamās aminoskābes, kas atbild par muskuļu veidošanos. Basmati rīsos ir ārkārtīgi zems tauku saturs, un tie ir ideāli piemēroti cilvēkiem ar glutēna nepanesību un gremošanas problēmām, kā arī maziem bērniem un gados veciem cilvēkiem, jo tajos praktiski nav glutēna.

Īsto Basmati rīsu unikālā struktūra ļauj tiem lēnāk pārstrādāties, tie relatīvi nedaudz paaugstina vai samazina cukura līmeni asinīs. Basmati rīsi satur ogļhidrātus ar zemu līdz vidēju GI (glikēmijas indekss), un tas var mazināt iespēju saslimt ar cukura diabētu.

Leave a Comment

Your email address will not be published.